torsdag 13 januari 2011

Snacka om att vara lurad...

Nu har jag nästan läst halva boken Matrevolutionen av Kostdoktorn Andreas Eenfeldt... Jag säger bara till er ALLA: -Läs den!!! Till de som säger att det inte är en livsstil kan jag ju bara säga att jag tror att ni har blivit grundlurade... För det första är det underbart att läsa om alla de personer som i åratal har kämpat med övervikt och sjukdomar och inget som läkare och dietister har rekommenderat har hjälpt men när de gjort helt tvärtom så har de både minskat i vikt och blivit friskare. För det andra så skulle jag vilja se en enda studie som visar att LCHF ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar! Visa mig gärna också en studie som visar att de råd som vi i decennier har fått från Livsmedelsverket ger bättre resultat av viktminskning än LCHF! De läkare som inte skäms alltför mycket för att ha gett felaktiga råd i många år ändrar nu uppfattning och säger att LCHF/GI är det enda som fungerar för viktminskning... Sedan är det ju ett fritt land att tycka vad man vill men det gör det ju inte att man har mer rätt för det... Lustigt att det är så många som tycker något om LCHF...? Ingen verkar bli provocerad av att man säger att man har börjat med GI...? Positivt...? Negativt...? Jag vet inte om detta kommer att "fungera" för mig i den bemärkelse att jag kommer att gå ner de kilon som jag skulle vilja men även om jag inte gör det så kommer jag att fortsätta äta mat utan/med extremt lite kolhyderater för om man läser på lite fysiologi så vet man att det är det som vi är designade för att äta och att om man gör det så kommer kroppen att ställa om sig och fungera som den ska och man slipper cravings efter bröd (socker) och pommes (stärkelse). Man vill ju gärna må bra resten av livet... Nog om det nu... Jag ska inte tjata men man blir väldigt engagerad när man läser den här boken, det går bara inte att låta bli...
Är DU sockerberoende?
Isac och jag var på föräldraträff på BVC på förmiddagen. Vi pratade om att många barn i hans ålder nu gör vad vi här hemma kallar för fulminen när någon annan än mamma eller pappa (och mormor så klart) kommer lite för nära... Sedan blev det en tur till stan för att köpa boken med stort B... Lite kläder från Rabalders slutrea slank också med av bara farten... Polarn & Pyret hade också väldigt mycket kvar på sin rea som jag skulle kunna ha tänkt mig men jag fick hejda mig... Det blev en liten cardigan och strumpor till Isac men bara för att jag hade en värdecheck så det kostade nästan ingenting... Nästa lördag åker vi ju på me&i-kick-off till Göteborg. Jag är som vanligt sjukt nyfiken på kollektionen och det kommer säkerligen att handlas en hel del när kollektionen släpps 26 jan. Vintern verkar ha tagit ett nytt grepp om oss... Idag var det kallt men väldigt soligt och fint. Tog en liten promenad redan igår och det fick jag ju betala för idag med en grymt ond fot men jag var verkligen sugen på en långpromenad idag med. Det var kanske tur i oturen att jag inte hittade någon som ville följa med... Imorgon är det simskolepermiär för vårterminen (för oss som missade förra fredagen). Har även anmält Alice till gymnastik på tisdagar. Det blev ju lite dumt när de två aktiviteter hon har ligger fredag och söndag (Funky Kidz) ifall man är borta på helgen så blir det ju inga aktiviteter alls... Hon har en enorm sångrepertoar den lilla prinsessan. Idag fick jag höra -Vintern rasat ut bland våra fjällar
...
Inte så dumt om så hade varit fallet... Idag Har jag föresten haft 4 gånger så många besökare än vanligt, hela 80 st...!!! Det beror säkerligen på att Kostdoktorn länkar tillbaka till alla nya bloggar som länkar till honom. Tack för det! Kul med lite nya läsare, får se om några stannar kvar och följer min resa mot bättre hälsa och minskade klädstorlekar... Skriv gärna en kommentar... Kram och God natt!!!

8 kommentarer:

Åsa sa...

Jag är inte alls insatt i varken LCHF eller GI, så tycker det är intressant att läsa om det du skriver :-)

Känner dock igen mig i det där du skrev igår, att man provocerar genom att äta på ett visst sätt bara...jag som är vegetarian (fast inte ens "riktig" veg då jag äter fisk) brukar få känna på det ganska ofta hihi. Huvudsaken är väl att man själv märker av att man mår bra av det man väljer.

Sockerberoende, jepp det är jag, men tyvärr ingen motivation att sluta vara det...än. ;-)

En liiiiten undran får jag bara ... när man nu slutar med "gifter" som socker/kolhydrater nästan utmålas som - varför dricka koffein, som ju många också framhåller mkt negativa effekter av? :-)


Kramar
och hoppas vi kan ses snart framöver

Fotograferande Maria sa...

Hej! Jag blir inte provocerad! Jag tycker det är trevligt :) Fast jag tror på viktväktarna också och jag äter inga light produkter mer än lätta på mackan och det har jag gjort i 20 år :) Lycka till Jossan! Om du går ner i vikt och jag med så kan jag köpa dina XL Me and I som du växer ur!!! ;) Kram Maria

Anonym sa...

Hej, jag har precis börjat med lchf efter mycket snack med en arbetskompis. Innan jul lovade jag att prova för jag trodde hennne inte. efter en vecka hade jag tappat 2kg!!! Så nu efter julledigheten har jag börjat på allvar. Jag googlade runt och hittade dig. Kollade på bilden och tyckte att jag har träffat dig, hm undrar vart, tills jag läste vidare och såg att du är MeandI säljare :)
Ska bli kul att följa dig och se hur det går för dig, hittade även din vän Linda....
Kanske kan stötta varandra???
Hälsningar Jennie

Josefin sa...

Hejsan!
Åsa> Det är väl ganska okey att vara lite sockerberoende när man inte har några problem med vikten tycker jag! ;-) Det där med koffein stämmer nog. Tursamt nog är jag faktiskt inte så beroende av kaffe som jag var förr i tiden. Nu kan det gå dagar utan kaffe och jag saknar det inte. Jag vill dock gärna ha något varmt att dricka på morgonen så det blir ju oftast te...

Maria> Jag lovar att du får mina me&i-tunikor om de blir för stora... :-) Men hur lagar du mat enligt viktväktarna utan lättprodukter. Det står ju alltid i deras eercept att man ska väjla minimat, lätt creme fraich lättmjölk osv? Jag måste säga att jag denna vecka inte har varit det minsta sugen på smörgås eller något annat. Ställde fram godis till gästerna igår men var inte ens frestad att smaka... Det har nog ALDRIG hänt förrut... Jag hoppas du vill låna och läsa min bok så småningom. Det är sannerligen omskakande läsning och jag tror att du kommer att bli nyfiken på att prova själv. Problemet med VV är ju att nästan alla går tillbaka upp i vikt förr eller senare eftersom de flesta blir så sugna på kolhyderater. När man minskar på fettet så ökar kroppens sitt sug efter kolhyderater och det spelar nästan ingen roll hur bra karaktär man har, man trillar dit i alla fall...

Hej Jennie!
Vad kul att du kommenterat här. Vilket me&i träffades vi på? Jag ser ju bara ditt förnamn här... Vad bra med 2 kg första veckan! Jag ser väldigt mycket fram emot att väga mig på måndag... Har inte fuskat det minsta så jag hoppas ju på ca 2 kg jag med... Har du någon blogg eller facebook?

KRAM Josefin

Anonym sa...

Visst ska det blir spännande att väga sig på måndag, hoppas på bra siffror :-)
Jag var på träff någon gång i våras hos Sabina i Hovslätt. Men köpte inget :$
Jag har ingen blogg men är facebook beroende. Blir visst lite förmycket tid där ibland, ja om du frågar min man. Sök på Jennie Hagelin. Jag har en bild på mina tjejer, liknar ett julkort. Som sagt skulle vara kul om vi kan peppa varandra. Är så tråkigt med alla okunniga människor som hela tiden ifrågasätter. Fortsatt trevlig kväll.

Goran van Den Buske sa...

Det är väl uppenbart varför LCHF-kosten kritiseras? Blir folk friska och smala genom att handla ynka 10% av hela butiksutbudet och att dessa sedan inte behöver hänga i klasar på läkarmottagningar och apotek.. Det finns en megastor industri som tjänar miljarders miljarder på våra dåliga kostvanor och vårt sockerberoende..och följderna där av.

Anna sa...

Hej sen jag började med LCHF har jag på 10v tappat 17kg. Helt otroligt. Jag har tidigare gått hos dietist och som du säger gav mig helt andra råd. Idag är livet härligare! Men möter en tveksamhet till min kost.

Lycka till!

kick-off göteborg sa...

Tack för att dela detta med oss. Jag har tyst njöt av upplevelsen avatt läsa din blogg hittills. Kanske någon klippa anteckningar längst ned skulle vara ett värdefullt tillägg att sammanfatta de lärdomar ...oavsett jag kommer att kontrollera tillbaka hit så fortsätt medförtjusande arbete, dina läsare uppskattar det ...
kick-off göteborg