tisdag 8 mars 2011

Solsidanmamma?

Idag var Isac och jag på öppna förskolan. Man börjar ju egentligen skratta av bara tanken på öppna förskolan när man har sett hur det är i Solsidan. Men frågan är om det egentligen är så annorlunda. Idag förvandlades jag till en av de mindre trevliga karaktärerna i tv-serien... Ibland är det ju så förbaskat svårt att hålla munnen stängd...
Du tror att de är dina kompisar men.... Det var en mamma som frågade hur det kom sig att man rekommenderade fiskbullar till små barn som smakportioner även fast de innehåller salt och om förskolläraren som har öppna förskolan trodde att det var farligt att ge dessa till en 6-månaders. Först och främst så förstod jag inte varför hon frågade henne för hon kan väl egentligen inget mer om barnmat än gemene man men jag lyssnade ialla fall på svaret som var att hon tyckte nog att det var okay att ge fiskbullar och att det även var en bra idé att prova med korv och leverpastej...? Jag frågade lite försiktigt om barnet inte ville äta vanlig kokt lax eller torsk som ju är betydligt mer naturligt att ge ett litet barn än fiskbullar som innehåller en massa annat jox (visserligen kanske inget direkt skadligt förutom salt men det var ju fisk han skulle äta). Svaret var att hon inte orkade stå och laga en massa mat som hon inte var säker på att barnet skulle äta upp... Seriöst! Hur jobbigt är det att koka en fiskfilé som inte ens måste kryddas...? Jag klämde till med att jag har minsann gjort ALL mat själv till båda mina barn och kommer att fortsätta med det även om Isac kanske inte alltid vill ha allt... Kanske inte en av mina finaste stunder... Sen måste jag ju säga att jag blir dock lite ledsen över att BVC rekommenderar att ge så små barn mat som korv och leverpastej... Det är ju ändå halvfabrikat och det hinner de säkerligen få i sig tillräckligt av när de blir lite större...
Måste också berätta vad Alice sa i bilen på väg hem från förskolan idag: -När blir mormor pensionär mamma? -Det blir till sommaren. -Ska hon ha en sån pensionärskostym på sig då? Väldigt svårt att inte skratta... Jag fick aldrig veta vad hon menade med pensionärskostym men det kanske är någon här som vet svaret?

5 kommentarer:

Sofia H sa...

Vi låg dubbelvikta i soffan i söndags - Solsidan var riktigt träffsäkert den här gången.
När det gäller barnmaten håller jag med - att koka lite fisk i minimalt med vatten går snabbare än att öppna fiskbulleburken och antalet E-nummer minskar drastiskt.
Vi satt faktiskt på jobbet idag och pratade om alla "rekommendationer" som ges till blivande och nyblivna föräldrar och hur skrämmande det är med all info de ges.

Mamma Marlene sa...

LOL va rolig hon är Alice... jag håller med dig om maten. herregud asså.. fiskbullar? har jag ALDRIG hört förut att man kan ge sina barn.

Anonym sa...

Klockrent!!!! Bra att du sa ifrån, varför försvåra saker och ting???

Jennie

Anonym sa...

Hej igen.
Kan verkligen tipsa om dessa semlor. Gick idag på jobbet och de var faktiskt helt ok :)
http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1038

Ha en bra dag
//Jennie

Anonym sa...

Hej! Ja, din starka sida är inte att se blid ut och vara tyst hehe. MEN det är uppfriskande med människor som säger vad de tycker!! Saknar dig! När ses vi?Mina barn har ätit BURK mat, alltså den som är för barn eftersom deras mamma är riktigt lat ;) Korv och fiskbullar skulle inte jag ge ett litet barn,,,

Solsidan är så bra,,, nu ska detta fattiga fetto gå ut och ta en rök,,,, Kram Maria
http://mariasdagbok.blogspot.com/