fredag 31 december 2010

Censur?

För ett tag sedan läste jag i någon tidning om att många barnboksförfattare nu för tiden känner sig lite censurerade och upplever att de måste vara "politiskt korrekta" i sina barnböcker. Inget rökande eller dyl i böckerna som det var när vi 70-talister växte upp. -Urlöjligt tyckte jag själv eftersom jag inte tror att man gör barnen en tjänst genom att "skydda dem" mot allt som är lite hemskt och dåligt. Naturligtvis ska inte barn utsättas för en massa hemskheter i barnböcker men jag hoppas ni förstår vad jag menar... Jag har dock börjat vackla lite i frågan om censur... När Alice och jag blev lite osams häromdagen om något som jag redan glömt vad det var skrek hon -Ska jag skicka kniven i dig va? Tack för den charmiga repliken Astrid Lindgren!!! Nu väntar jag bara med spänning när jag ska få höra sången -Här ska jävlaranamma drickas brännvin, nu ska Andersson bli full... från Madickens jul. Väldig tur att vi inte heter Andersson i efternamn...
Inte alltid helt rumsrent...?

1 kommentar:

Magdalena sa...

Ja du vad säger man :-) Jag håller med dig, jag tror man gör barnen en otjänst och vi lever ju och se så bra vi blev :-) kram Magdalena