söndag 8 april 2012

Påsk såklart

Det kändes fantastiskt i torsdags när arbetsdagen var slut och jag och de andra "häxorna" hade klarat av lite påskzumba och man hade en härlig lång påskhelgen framför sig.... Lite avslaget blev det ju dock med långfredagens väderomslag med regn och blåst som på em/kvällen övergick i snöstorm... D och A åkte fram och tillbaka till stugans Lysekil över dagen för att kolla till den lite... Det kändes som rätt beslut (men tråkigt) att inte åka upp hela familjen... Det hade varit hemskt att vara där i snöblåsten... Jag och Isac hade en nästan lite för lugn dag, han som i nästan 4 timmar och jag målade tånaglarna och tittade på dålig dag-tv... Igår började jag tidigt med påskmiddagen. Hoppade över det "tråkvanliga" jul/påskbordet och körde laxtema istället. Gästerna sa att det var gott och jag blev rätt nöjd själv också och det hör faktiskt inte till vanligheterna... Jag är rätt kass på att få till det så att allt är klart just samtidigt och den där sista touchen som lyfter maten... (ni märker att jag kollat på Sveriges Mästerkock va?) Jag gillar verkligen påsken för den är så lagom... Man kan pyssla lite om man vill men behöver inte känna att man måste (på julen blir jag superstressad för att hinna med allt pyssel och pynt). Nu hade jag bara lite påskris och lite gula blommor och ljus och det blev jättefint... Man kan äta lite vad man vill och man kan göra lite olika från år till år... Julen är mer på både gott och ont. Alice fick en skattkarta med olika ledtådar som hon skulle läsa själv och klura ut för att hitta sitt påskägg. Mycket populärt. Hon läser riktigt bra nu... Det fattas så lite för att hon ska klara det helt själv.... :-)
Idag hade vi först tänkt kanske en promenad eller Stadsparken på fm men det var trots solen -6 grader i morse så för at4 slippa djupfrysta fingrar och tår så åkte vi istället till Rosenlundsbadet... Nu var det ju visserligen ganskakallt där inne med.. Både A och I hade blåa läppar och huttrade... Synd att de måste ha det så kallt.... :-( Alice var i alla fall grymt duktig och fixade 3 simmärken!!! Hoppade i från pallen i den stora bassängen, tog sig upp själv och simmade 25 meter på djupt vatten... Tekniken är långt ifrån fulländad men det känns så skönt att hon är trygg i vattnet och gillar att simma.... Isac var också helnöjd men när man badar så blir man ju väldigt trött efteråt.... När A och jag var färdiga och kom ut så sov han redan i D's knä. Jag hade glömt att skicka med skötväskan in så han satt nakenfis så vi fick kränga på blöja och byxor medan han sov och sedan ut i bilen där han fortsatte sova hela vägen hem och sedan ytterligare 3 1/2 timme i vagnen ute.... Det börjar bli på gränsen att han sover lite för dåligt på natten när han sover så mycket på dagen... Vi får nog börja begränsa det till i alla fall 2 1/2 timme... Men man hinner ju rätt mycket när de sover om man vill och idag hann jag måla om vårt sovrum... Nu är det vitt och vitare ska det bli i morgon och förhoppningsvis så får jag upp en fondtapet i veckan så att det blir färdigt... Jag längtar!!!
Nu ska jag gå ner och lägga mig bland färgpytsar och plast... :-S

Inga kommentarer: