tisdag 13 september 2011

Cypern

Redan hemma igen efter en absolut underbar vecka på Cypern... Jag har ju inte varit på så särskilt många semestrar även om jag har rest ganska mycket men detta var absolut en helt perfekt semester. Får se om jag kan sammanfatta den lite... Vi åkte ganska tidigt från Landvetter så det blev till att i princip gå upp mitt i natten men barnen var verkligen samarbetsvilliga så det gick jättebra. Alice var väldigt spänd inför flygresan och hade tom ont i magen men det gick över när vi väl kom in i flygplanet och klara för take-off.
Laddar med Bamse på flyget.Isac skötte sig utmärkt men gillade inte att vara fastspänd i starten men somnade sen och sov väl i kanske 2 ½ tim. Kl 14:00 var vi vid poolen och det var VARMT!!!
Perfekt hotell, rum med markterass ett stenkast från lekplats, pool och beachvollyplan och ca 50 m till stranden. Underbart!!! Dagarna flyter på som de gör när man är på semester och det var verkligen semester... Inga utflykter eller andra aktiviteter. Alice gick i bamse-klubben varje dag mellan 10 och 12 och jag tror att hon tyckte det var det bästa med hela resen. Vilka supergulliga ledare och toppenroliga aktiviteter de hittade på.
Glass med mormor på solstolarna som vi hade samma hela veckan...

Redo för Bamse-klubben precis utanför vårt rum
Sedan var det full fart vid poolen och stranden med besök av Coco the clown och hans vän RajRaj och Bamse och hans vänner som kom och dansade och hittade på annat bus med barnen. Alice stod på scenen 2 kvällar under den stora showen och sjöng första kvällen Årstidsvisan alldeles själv i mikrofonen för hela hotellet och sedan var hon med i Bamsestars och uppträdde mimandes till Amy´s What´s in it for me. Gissa om mamma var stolt... De flesta andra barnen var mellan 8 och 12. Showtime på scenen i resturangen. Jag är så imponerad över att hon vågade, det var MYCKET folk!!!
Underbara bourganvillea växte runt alla rummenIngen anledning att vara en badkruka, det var 30 grader i luften och 29 i havet...
Underbara soluppgången som jag kunde njuta av medans jag matade Isac med välling vid 07:00Isac lärde sig snabbt att det var väldigt roligt att säga skål och hålla fram nappflaskan med vatten...
Coco och RajRaj på besök vid poolen!
Bamse och hans vänner dansar Blue Village-dansen
Stranden som låg 50 meter från vårt rum och 20 m från poolen
Vi åt av fantastisk god mat så klart. Vi hade bara frukostbuffé på hotellet ochjag väldigt glad att vi valde att gå och äta utanför hotellet på kvällarna. Vi tog buffén ett par gånger och det var verkligen jättegott men man äter för mycket så det slutar nästan vara gott... Jag tog mod till mig och provade några saker på dessertbordet men det smakade inte ens gott även om det såg fantastiskt ut. Utsikt från resturangen som låg bredvid hotellet (Bästa grillade halloumin med sweet chillisås) Hotellet hade shower för både barn och vuxna varje kväll så vi gick ut och åt och kom sedan tillbaka för att kolla in dem och ta några drinkar innan det blev dags för sängen. Inga sena kvällar här inte... Vi var helt slut efter att ha legat vid pool och strand hela dagarna. Det var perfekt att det var så nära från rummen till poolen för Isac kunde sova middag inne i airconditionen med babywatchen på och så fort han vaknade så hörde vi honom. Som avslutning på veckan så lärde sig Alice att simma och simmade tvärs över den 25 m långa poolen fram och tillbaka flera gånger. Hon lärde sig också att hoppa i utan puffar och ta sig upp till ytan och kanten. Nu är det ju kanske inte så att hon kan betraktas som helt simkunnig och alltid få bada utan puffar på djupt vatten men det var verkligen roligt att hon klarade det så bra... Sammanfattningsvis så fattar ni kanske att det varit en kanonvecka... Vi har verkligen fått vila ut, äta och dricka gott, ligga och sola osv... Jag har tom. läst 2 böcker! Dessutom har jag hunnit med 7 (!) pass vattengymnastik (det var inte särskilt jobbigt). Jag var nog egentligen ganska tveksam till charter och Bamse-klubb etc men jag kan verkligen säga att det var SÅ mycket bättre än vad jag hade vågat hoppas på och att vi absolut kommer att åka igen. Det är ju faktiskt så att om barnen är nöjda så blir ju föräldrarna det också... Här ska sparas pengar... Ingen mer shopping för mig för det är så värt att lägga pengar på en sån här resa istället! resan hem gick även den som den skulle. Vi hade tur och skulle inte åka förens mitt i natten så vi fick en hel extradag vid poolen och åt middag precis som vanligt igår kväll och istället för att gå och lägga oss så satte vi oss på bussen och i morse så var vi på Landvetter och ett inte alltför trevligt väder välkomnade oss hem.Alice somnade 21:15 i går kväll och vaknade 5 min innan planet landade. Hon sov sig igenom bussresan, incheckning, pass- och säkerhetskontoll, loungen, boarding och hela flygresan... Tur att vi fick ha paraplysulkyn ända till gaten så hon kunde sitta i den. Helt omedveten om att hon var på resande fot...Isac var vaken hela tiden och sov bara några timmar på planet men han var som tur var ganske nöjd och tyst... Det var segt att köra hem i morse, särskilt eftersom D hoppade direkt på ett annat flyg till Stockholm och ska vara där tills på fredag så idag har vi varit lite trötta och vi skulle egentligen ha åkt på barndans men Alice sov och sov... Hon vaknade och var vaken i ett par timmar och sedan gick hon och la sig igen... Imorgon är det tillbaka till förskolan och jag tror faktiskt att hon längtar lite...