måndag 2 juni 2008

Rapport från en underbar helg

Ja jag har sagt det förrut och det står jag för men helgen var bara SÅ skön med det fina, fina vädret. Lustigt , eller kanske inte alls så lustigt att vi svenskar är så väderfixerade. Det ska stötas och blötas i det oändliga oavsett om det är fint eller inte...
Alice har varit väldigt nöjd med att kunna gå in och ut lite som hon vill. Jag ser verkligen fram emot att någon gång inom en inte allt för avlägsen framtid ha ett eget hus med trädgård. Kanske ser jag inte riktigt så mycket fram emot att klippa gräset på vår blivande tomt när jag tänker på hur låångt gräset var i stugan när vi kom dit...
Det har nog inte gått en dag sedan vi åkte hem från stugan sist när Alice inte har nämnt "Onne" å "Ejik" så hennes besvikelse över att de inte var på plats när vi anlände var ledsam att skåda. Grannbarnen dök dock upp följande dag och allt var frid och fröjd och det kunde till och med lånas UT leksaker till höger och vänster utan att det blev tårar och tandagnisslan. (tänderna har inte vuxit något på flera veckor och det har definitivt inte kommit fler än tre om det var någon som undrade)
Det blev en riktig "slapparhelg". Ingen shopping i Lysekil (förrutom ICA på kvällen när vi kom fram), ingen fönsterputsning eller storstädning eller några projekt över huvudtaget... D tvättade lite på båten med högtryckstvätten men den kom aldrig i vattnet. Det får bli nästa helgs projekt.
Alice tyckte som det syns på bilderna att det var väldigt roligt att sitta i båten ändå. Frustrationen var ett faktum när hon vaknade på söndag em efter vilan och pappan hade täckt över båten med presseningen igen. Hon visste ju att den fanns där under men den gick ju inte att se... Vi fick lösa problemet genom att förklara att båten "sover" nu och vi ska "väcka" honom nästa vecka. Nu säger hon -Båten och sedan håller hon ett hychssande pekfinger över munnen... Jättesött!!
Alice har även "förälskat" sig i dockan som kom med barnvagnen som var en present från mormor för någon helg sedan. Det är det mest praktiska som har hänt för mammans del. Om nu inte lilla älsklingen har lust att byta blöja när det luktar så säger mamman bara att -Men dockan behöver ju ny blöja! och då är det helt plötsligt slut på protesterna... Fungerar också för nagelklippning, bad (även om dockan inte badar eftersom den är "halvmjuk"..) tandborstning, åka vagnen osv. Kanske inte så snällt att "luras" lite men det är bättre än att tvinga med skrik och gråt som påföljd tycker jag.
Idag hade jag ytterligare en tenta och det känns skönt att ha det avklarat. Datahemtentan är också nästan färdig och idag fick jag lite teknisk support från vår lärare om ett skrivskyddat dokument som ställt till problem för mig när det gäller uppladdning och inlämning så nu ska den bara finjusteras och skickas iväg...
På eftermiddagen blev det både en en tur på stan och en på A6 för att hitta lite svalare kläder till både mig själv och Alice. Det sistnämnda inte helt lätt om man inte vill ha allt i rosa med rosetter eller lägga ut en mindre förmögenhet på kläder som först och främst ska användas på dagis...
Men det får bli mer om vad jag anser om klädkedjornas icke-existerande unisexmode en annan gång. Nu har balkongen svalnat av tillräckligt för att jag ska kunna gå ut och sätta mig...

Inga kommentarer: