onsdag 16 november 2011

Min stora lilla tjej...

Lite dåligt samvete har jag ju så klart eftersom jag faktiskt inte lyckats med att få till ett inlägg på bloggen om att min finaste Alice faktiskt har fyllt 5 år!!! Lite roligt att reta henne var det när jag sa att jag tror att vi tyvärr har räknat fel och du fyller egentligen bara 4 år... Åhh så ARG hon blev... Hon uppvaktades så klart med tårta, sång och en massa presenter i fredags. Mycket nöjd blev hon med sina presenter, stora fina cupcakes i porslin, spelet Den försvunna Diamanten, kakfat med små cupcakes osv osv...

Mycket uppskattat bakverk... Vi hade en mycket lugn och mysig dag som avslutades med stort tårtkalas med faster och kusiner. Bästa presenten var nog en necessär med läppglans, nagellack etc för hon är ju faktiskt STOR nu.... ;-) I lördags invigde vi de fina ridsakerna, leggings och handskar som hon fick av faster. Hon tycker att det är okey att rida men hon är inte jätteförtjust vilket ger mamma lite huvudbry... Ska jag puscha på lite och säga att -Det klart du ska rida!!! Och antingen betala snuskigt mycket pengar för enligt mig helt undermålig undervisning eller kanske till och med hitta några fler familjer som vill gå ihop om en liten ponny och lära henne och de andra barnen själv...? Det senare är ju helt klart det mest lockande men det är ju både tids- och kostnadskrävande och det är ju faktiskt inte så att hon egentligen tjatar om det... Naturligtvis så vill jag ju förr eller senare att hon lär sig rida eftersom det för mig är lika självklart som att kunna simma... Svårt val... :-S

I söndags så var det Fars dag och D blev lite uppvaktad med en bok och ett fint armband från Alice. D läser ju egentligen inte så mycket böcker men han skulle ju iväg till Kina på måndagen så jag tänkte att han kunde ha något på resan (Boken var kanske en som jag själv också vill läsa ;-)

Annars så bestod söndagen till största delen av att förbereda Alices pyjamasparty på kvällen Vi bäddade på en stor madrass framför tv:n i gillestugan, hade lite lekar, kvällsfikade med hemmagjord tårta och avslutade med film och popcorn. Vad som missades var ju tyvärr det utlovade kuddkriget... Lite sur var hon efteråt men tiden går ju så snabbt och de höll igång så bra ändå att jag faktiskt glömde bort det... :-( Gästerna fick med sig pyttelite godis och tandborste och tandcreme i en påse hem... Mycket lyckat måste jag säga... Tur att Alice gulliga kompisar har så gulliga föräldrar som jag så gärna umgås med... Det var jättekul att så många stannade kvar...

Nu är alltså D i Kina denna veckan och jag har sådan tur att jag har mormor här som sällskap (och barnvakt) eftersom veckan är full av aktiviteter... I måndags hade vi styrelsemöte på förskolan, igår var jag med på förskolan på dagen och såg vad Alice och de andra barnen jobbar med om dagarna. Det var ju inte första gången som jag var med men det är alltid lika roligt och fascinerande att se hur otroligt duktiga och ambitiösa både barnen och pedagogerna är... Igår blev det även en tur till a6 för att byta ut min iPhone mot den nya modellen... Killen på 3 skrattade när han såg att det var just igår som var datumet då abonnemanget gick ut och man kunde "uppgradera"... Isac och Alice röjde sedan runt på det lilla "leklandet" en stund. Han är mer vild en tam måste jag säga... När vi kom till bilen hittade jag inte nyckeln!!! PANIK!!! Halvsprang tillbaka genom a6 för att se om nyckeln trillat ur fickan på just lekplatsen men då ringde mormor som stod kvar vid bilen och sa att 2 tjejer i bilen bredvid hade sett att den satt kvar i låset när de parkerade och hade lämnat in den till Securitas... TACK!!!! Underbara gulliga tjejer!!!! Hoppas på att jag nu lärt mig några saker... Nr 1: Lägg inte mobiltelefonen på taket till bilen, nästa gång kommer inte någon snäll person att hitta den och lämna den till polisen helt oskadd... Nr 2: Sätt inte bilnycklarna kvar i bilen på a6... Nästa gång så kör någon iväg med den...

Inga kommentarer: