tisdag 30 december 2008

Stockholm

Segt var det att komma upp och få iordning både sigsjälv och packning samt Alice till att åka kl 06:00. Alice fick åka i pyjamas eftersom vi hoppades på att hon skulle somna om i bilen. Det gjorde både hon och jag och vi var framme i Södertälje innan vi vaknade igen... Skönt... men antagligen ganska tråkigt för vår käre chaufför...
9.30 var vi incheckade på hotellet och Alice förälskade sig ögonblickligen i den "fina" resesäng med Muminlakan som Berns Hotell tillhandahöll. Efter ungefär en timmes "tjat" så bytte vi i alla fall om och promenerade ut till Djurgården. Kallt som attan men en verkligt fin dag...
Skansen-Akvariet var mycket populärt! Jag trodde att det skulle vara fullt med folk men det var nästan tomt på barn när vi kom... Gott om plats för A att studsa omkring och titta på ormar, ödlor, fiskar, hajar, krokodiler, apor och det bästa av allt GRODOR!!! Blåa, röda, gula och gröna... Jättefina! Det blev en mjuk groda att ta med hem i giftshoppen efteråt också samt en lång grön gummiorm som höll på att skrämma slag på D när han kom hem till hotellet senare på kvällen...
Fina sköldpaddor
Barnens regnskogEfter att ha stått i kö forever för att få ljummen och halväcklig dyr lunch på en "barnvänlig" restaurang gick vi vidare för att titta på Nordiska Vilda Djur som skylten så fint uttryckte det. Tyvärr somnade Alice i vagnen innan vi kom fram och missade både vargar, visenter, sälar, älgar och annat spännande men det blir väl fler gånger. Det var rysligt kallt och vi var ganska dåligt klädda så jag var nog lika glad att hon låg nerbäddad...
Vargarna (kan ni se dem...?)
Stelfrusen tog jag mig tillbaka till Östermalm för att shoppa lite men upptäckte dock (fast nog inte till min förvåning) att Stockholm inte är särskilt trevligt att shoppa i när man har barnvagn och det är sen eftermiddag... Alldeles för mycket folk och vansinnigt svårt att ta sig i och ur de lite mindre affärerna som alla har trappor upp och dörrar som inte går att ställa upp...
NK var inget för oss...
Kände mig som en gammal gnällig tant och beslutade mig för att fönstershoppa på Biblioteksgatan istället innan vi gick tillbaka till Berns för att avsluta kvällen med den absolut bästa sushin jag har ätit i Sverige. Alice åt chicken nuggets som enligt mig var fantastiskt goda
men jag tror att hon hellre hade ätit McDonalds... suck...
Fine dining
Efter frukosten i morse så tog det oss ungefär en timme att köra till Södermalm eftersom D tyckte att det var en bra ide att göra tvärtemot vad den trevliga flickan i Navigatorn sa... Väl framme blev det lite shopping... En väska till mig från 10-gruppen och en massa scrapbookingprylar från Skapa Hobby.
Efter ett besök hos en av D´s vänner i Haninge styrde vi mot Gränna för att hämta hem den bortlämnade familjemedlemmen som jag tror egentligen hade vilja stanna kvar... Tack vänner för att ni ser efter min ögonsten...
Nu: Hemma= Sängen...

Inga kommentarer: